Nasze doświadczenie budujemy od kilkunastu lat, otaczając opieką dzieci potrzebujące specjalistycznego wsparcia, w tym w szczególności dzieci, u których zdiagnozowano:
AUTYZM
Zaburzenie rozwoju charakteryzujące się problemami w komunikacji językowej, nawiązywaniu relacji społecznych, stereotypiami, uszkodzeniem neuronów zwierciadlanych (problemy z naśladownictwem).
Zagrożenie autyzmem można stwierdzić u dzieci od 4 miesiąca do 3 roku życia, u których zaobserwowano zaburzenia rozwoju funkcji poznawczych tzn. percepcji wzrokowej, słuchowej, czuciowej (smaku, węchu, dotyku, priopriocepcji), naśladownictwa, rozwoju komunikacji (werbalnej i niewerbalnej), zabawy, pamięci oraz rozwoju motorycznego (dużej motoryki, sprawności manualnej i praksji oralnej).
W sytuacjach, w których dziecko posługuje się systemem językowym mówimy o autyźmie wysoko funkcjonującym. Nie zawsze oznacza to możliwość prowadzenia dialogu i nabywania wiedzy, ale przy odpowiedniej terapii pozwala dziecku rozpocząć edukację według programu autorskiego w klasach integracyjnych lub w ramach nauczania indywidualnego.
ZESPÓŁ ASPERGERA
Zaburzenie rozwoju ze spektrum autyzmu.
Za podstawowe kryterium diagnozowania należy uważać nieprawidłowy rozwój mowy, natomiast pozostałe zaburzenia w zakresie rozwoju motorycznego, interakcji społecznych, reakcji emocjonalnych oraz atypowych zachowań należy traktować indywidualnie, w każdym przypadku odmiennie.
Cechy typowe dla Zespołu Aspergera:
- Opóźniony lub niespecyficzny rozwój mowy:
- Kłopoty ze skupianiem wzroku na materiale zadaniowym oraz twarzach osób (brak kontaktu wzrokowego).
- Na wczesnym etapie rozwoju: brak pola wspólnej uwagi, brak gestu wskazywania palcem.
- Niekiedy występuje nieprawidłowy rozwój motoryczny, który w konsekwencji może dawać opóźnienie rozwoju mowy, problemy artykulacyjne, niechęć do zadań manualnych, w tym pisania i rysowania
- Problemy w zakresie kontaktów społecznych
- Sztywne wzorce zachowań, łatwość popadania w schematy w zakresie zachowania i języka.
- Stereotypie.
- Nietypowe zainteresowania przejawiające się w mechanicznym zapamietywaniu wybranych wiadomości.
- Przesadne skupianie uwagi na szczegółach.
- Problemy z zabawą tematyczną i symboliczną.
- Problemy z mową ciała (gestami, mimiką, kontaktem wzrokowym).
- Kłopoty z rozumieniem oraz adekwatnym wyrażaniem emocji.
- Trudności z percepcją wzrokową, słuchową i czuciową oznaczające niekiedy nadwrażliwość lub niedowrażliwość w określonych obszarach.
ZESPÓŁ DOWNA
Dzieci z zespołem Downa powinnny jak najwcześniej zaczynać terapię. Dzięki wczesnemu zbudowaniu systemu językowego, dziecko będzie mogło rozwijać funkcję poznawcze, warunkujące w dużym stopniu przyszłą edukację.
Główną metodą stymulacji rozwoju intelektualnego jest wczesna nauka czytania.
AFAZJA
Afazję dzielimy na afazję dziecięcą i afazję u dzieci.
Afazja dziecięca to brak rozwoju mowy spowodowany uszkodzeniem struktury lewej półkuli mózgu. Uszkodzenie to może nastąpić w okresie prenatalnym, w czasie porodu lub w pierwszych miesiącach życia dziecka na skutek niedotlenienia, urazów mechanicznych, zatruć toksynami, wylewów i guzów mózgu. Zaburzona jest zarówno percepcja jak i planowanie ruchu (motoryka). Zwykle także obserwuje sie problemy z uwagą i pamięcią.
Afazja u dzieci to rozpad systemu językowego pod wpływem urazów mechanicznych, niedotlenienia, zatruć toksynami, wylewów i guzów mózgu u osób, które opanowały już mowę.
Celem terapii afazji dziecięcej jest budowanie systemu językowego, a w afazji u dzieci odbudowywanie tego systemu. Terapia zaburzeń afatycznych opiera się na:
- powtórzeniu rozwoju mowy dziecka
- wczesnej nauce czytania
- minimalizacji systemu językowego
- stymulacji lewej półkuli mózgu
- wyborze dominującej ręki
- stymulacji funkcji motorycznych, szczególnie praksji oralnej.
ALALIA
Brak rozwoju lub opóźnienie rozwoju mowy spowodowane brakiem wyboru lewej półkuli mózgu jako dominującej dla przetwarzania języka.
Wczesne objawy:- wydłużony czas kształtowania się dominacji stronnej
- nietypowe wzorce lateralizacji
- oburęczność
- rozumienie mowy z kontekstu i w konsytuacjach
- zabawa charakterystyczna dla wcześniejszego okresu rozwojowego
- niechęć do słuchania tekstów pisanych
- preferencje do słuchanie muzyki
- niechęć do rysowania, jeżdżenia na rowerze i innych czynności wymagających sekwencji ruchów
- naśladowanie melodii wypowiedzi
- brak pierwszych słów do 16 miesiąca życia
- brak łączenia dwóch wyrazów do 2 roku życia
- brak zdań do 2,5 roku życia
- problemy z artykulacją głosek dziąsłowych (sz, ż, cz, dż, l, r)
- redukcje grup spółgłoskowych
- posługiwanie się pierwszą i ostatnią sylabą wyrazu
- przestawianie sylab w wyrazie
- posługiwanie się zwartymi głoskami jako substytutami pozostałych
- trudności z wypowiadaniem wyrazów
- pomijanie czasownika w wypowiedziach
- pomijanie przyimków lub stosowanie jednego za pozostałe
- trudności z odmianą rzeczownika i czasownika
- kłopoty w nauce czytania i pisania
ZABURZENIA SŁUCHU
Głuchota spowodowana uszkodzeniem ucha środkowego, nerwu słuchowego i ośrodków odbiorczych w korze nerwowej wymaga w pierwszym etapie terapii programowania systemu językowego.
Oznacza to:
- uzyskanie prawidłowej artykulacji
- poszerzenie słownictwa
- budowanie gramatyki.
Odbywa się to poprzez wczesną naukę czytania, metody komunikacyjne, dzienniczki wydarzeń.
W sytuacji wszystkich zaburzeń słuchu wykorzystuje się także metody nauczania języka polskiego jako drugiego i jako obcego.